Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

Phil Collins

Vítejte na největších českých neoficiálních stránkách britského hudebníka Phila Collinse! Jste . návštěvník.

 

 | Hlavní strana | Aktuálně | Alba | Fotogalerie | Reportáže | Texty písní | Turné | Vaše příspěvky | Média | Genesis | Chat | Diskuzní forum | QuickBox |

 

 

IDNES.CZ

Popová ABBA, artrockoví Genesis i punkeři The Stooges jsou v Síni slávy

16. 03. 2010  10:03

Britská rocková kapela Genesis, švédská skupina ABBA nebo američtí bouřliváci The Stooges byli uvedeni do rock´n´rollové síně slávy, a zařadili se tak po bok hudebních legend jako Rolling Stones nebo Beatles. Slavnostní ceremoniál se uskutečnil v pondělí večer v newyorském hotelu Waldorf Astoria.

Skupina Genesis se počátkem 70. let stala jednou z nejznámějších artrockových kapel na světě. Svůj originální styl postavili její hráči na hluboce propracovaných kompozicích. Při živých vystoupeních si kapela získala osobitou tvář především díky převlekům, které používal zakládající člen Peter Gabriel, ten se však slavnostního večera nezúčastnil. " oprávněnou a logickou omluvu, zahajuje v této době turné," řekl člen kapely Mike Rutherford.

Ocenění si do New Yorku přijela vyzvednout polovina švédské čtveřice ABBA. Skupina se proslavila v sedmdesátých letech hity jako Dancing Queen nebo Money, Money, Money a její tvorba dala vzniknout i úspěšnému muzikálu Mamma Mia. "Tyto písně nás nás doprovázely celou cestu až do velké Síně slávy rock´n´rollu," řekl jeden z členů kapely Benny Andersson, "a mluvím za nás všechny...jsme hluboce, hluboce poctěni."


MUSICSERVER.CZ

Skvělí dinosauři,co něchtějí tančit,netančili na parkovišti

22. 06. 2007 05:00

Už to tak vypadá, že definitivně nastal čas návratu legend. Není to tak dávno, co se k sobě vrátili Simon a Garfunkel, na turné vyjeli reinkarnovaní Queen, k životu se probudili The Police a na koncertní pódia se vrátili i Genesis. Praha měla to štěstí, že mohla jejich show vidět naživo. I když na parkovišti.

Zpočátku to vypadalo, že se obnovení Genesis České republice vyhnou obloukem, ale nejspíše dva koncerty Phila Collinse před rokem a půl spojené s logistikou celého turné znamenaly, že ostrouhala maďarská Budapešť a Genesis ve své nejslavnější sestavě zavítali k nám. Z nejasných důvodů sice sešlo z původně plánovaného Rošického stadionu, ale koncertní agentura operativně našla náhradní, ač poněkud neobvyklé místo na parkovišti u Sazka Areny. Ke cti pořadatelů musím ale dodat, že to vůbec nevadilo a málokdo pociťoval nějaké nepohodlí. Snad jsem jen čekal, že scénu umístí v nejnižší části celé plochy, aby tak vznikl jakýsi improvizovaný amfiteátr a ne naopak, nicméně vzhledem k výšce pódia snad nebyl s viditelností problém.

Jediné, co mohlo zkazit tento večer, byly meteorology hlášené přívalové deště, ale ty se naštěstí Vysočanům vyhnuly, a tak si mohlo publikum, v němž se mísily různé národnosti s tou českou, vychutnat Collinse a spol. nerušeně. Krátce po osmé hodině ještě za dosti jasné oblohy po intru s keltskými prvky vběhli tři členové Genesis a dva letití kolegové na pódium a spustili show, na kterou se bude ještě dlouhou vzpomínat. Nutno napsat, že produkce byla opravdu monstrózní, ale zároveň i velmi originální. Za relativně malým pódiem rozbíhajícím se do stran byla umístěná obrovská zakřivená promítací stěna, kde v průběhu koncertu běžely různé animace včetně úvodního nápisu Prague, či se na ní občas objevovaly i záběry z pódia. Tahle stěna byla zakončená vejčitými obřími obrazovkami. Za tím vším se k nebi tyčilo sedm ocelových sloupů s baterií světel, mezi kterými byla napnuta do tvaru vln plachta. Celé to působilo jako takový zvláštní půltrychtýř nebo část květu.

Genesis dopředu deklarovali, že nehodlají na tomto turné nikterak experimentovat. Lidi přišli na Genesis a ty chtějí taky slyšet. Dalo by se říct, že toto své předsevzetí splnili do puntíku, žádné zvukové eskapády se nekonaly. Ovšem jestliže na koncert zavítal nefanoušek těchto z mrtvých vstalých dinosaurů, mohl být trošku zklamán. Během večera sice zazněly věci jako "Invisible Touch", "No Son Of Mine" nebo "I Can't Dance", nicméně na spoustu hitovek se zkrátka nedostalo. Návštěvníci neslyšeli třeba "Jesus He Knows Me", "That's All" nebo "In To Deep", zato se ale dostalo na řadu písniček ještě ze sedmdesátých let, tedy ještě z gabrielovské éry. Phil Collins poměrně často sedal za bubny, takže zazněly i instrumentální "Behind The Lines" nebo "The Cinema Show".

Zarostlý Collins byl v podstatě středobodem celého koncertu. Stejně jako na sólových turné řádně bavil publikum, kde tentokrát převládali lidi mezi dvaceti a padesáti lety. Jako obvykle pozdravil a poděkoval Praze česky, častokrát si na malou kameru natáčel publikum (kolikrát se vám podaří hrát před dvaceti tisíci lidmi na parkovišti, že?), zkoušel s publikem hlasová cvičení, což ho před "Ripples" rozhodilo natolik, že se začínalo nadvakrát. Před skvělým "Dominem" si dal s diváky i takovou malou pohybovou etudu, kdy si publikum rozdělil na čtyři části, které potom o sobě dávaly vědět, jak principál Collins pískal. Před "Home By The Sea" trošku strašil návštěvníky duchy a fantomy a při "I Know What I Like" si zahrál s tamburínou kozáčka. Na druhou stranu je ale pravdou, že dvouapůlhodinový koncert uzpíval a částečně ububnoval s naprostým přehledem bez menšího hlasového zaváhání.

V jeho stínu zůstávali zbylí dva členové Genesis, ale nevypadalo to, že by jim to nějak vadilo, spíše naopak. Tony Banks se v podstatě nehnul od kláves a Rutherford se akorát uvolil chvíli netancovat po pódiu při charakteristické chůzi v "I Can't Dance". Jeho další větší pohyb byl pouze, když měnil kytary. Jinak byli oba soustředění na své mistrovské muzikantské počínání. Chyba by byla nezmínit i zbylé dva muzikanty. Bubeníka Chestera Thompsona není třeba dvakrát představovat. Ve chvílích, kdy byl Collins za mikrofonem, vedl rytmicky celé Genesis. Jeho chvíle přišla, když se pustil s Collinsem do bubenického souboje či spíše duetu. Oba začínali bubnovat na stoličky a jakési kovové držáky, odkud se přesunuli za bubny. Zajímavé bylo, že to znělo úplně jinak, než jako to mají nacvičené z předchozích Collinsových turné. Co platí o Thompsonovi, lze vztáhnout i na Daryla Stuermera, jehož chvíle přišla ve "Firth Of Fifth". Během této písničky zářila jeho kytara hned dvakrát - jednak hudebně, a pak taky přes celou promítací stěnu.

S Genesis byla vždy spojená i velká show, což platí i u tohoto turné. Většinu písniček doprovázely skvělé animace od duchů v "Home By The Sea" přes klece v "In The Cage" až k výbornému finále s různobarevnými chodícími postavičkami v "I Can't Dance". Pozdvižení nastalo, když se při "Throwing It All Away" na projekční stěně začali objevovat diváci samotní. Světelná show zpočátku, kdy ještě nebyla tma, nebyla příliš výrazná, ale s postupným stmíváním se stávala intenzivnější. Vše vyvrcholilo, když po pilířích vyjela další řada velmi výkonných světel, která udělala z noci den. Design světel byl dokonalý, a to i přesto, že jeden z největších reflektorů osazených na pilíři vypověděl během koncertu službu. Diváci se dočkali v "Invisible Touch" i menšího ohňostroje.

Koncert Genesis byl po všech stránkách skvělým zážitkem, i když publikum nebylo tak rozbouřené jako třeba na Linkin Park, čemuž se ale nelze vhledem k věkovému průměru divit. Zkrátka - ať si kdo chce, co chce říká, ať si mamka slzy utírá, tihle rockoví dinosauři do starého železa opravdu nepatří (a to zdaleka neplatí jen o Genesis). Sice nepřináší hudebně nic nového, ale troška historie obzvlášť v případě Genesis rozhodně neškodí. Navíc je třeba ocenit, že ze sebe neudělali parodii a nevyjeli jen s těmi nejznámějšími písničkami, ale nebáli se sáhnout i trochu do historie. Na druhou stranu bych si klidně nechal líbit další turné, kde by mohli protočit zbývající hity a písničky. Vzhledem k tomu, jak rychle mizely lístky na jejich současné koncerty, by zcela jistě neměli s návštěvností problém.

Setlist koncertu:
Behind The Lines / Duke's End
Turn It On Again
No Son Of Mine
Land Of Confusion
In The Cage / The Cinema Show / Duke's Travels
Afterglow
Hold On My Heart
Home By The Sea / Second Home By The Sea
Follow You Follow Me
Firth Of Fifth / I Know What I Like
Mama
Ripples
Throwing It All Away
Domino
Drum Duet
Los Endos




Phil Collins a Genesis v Praze

Velkolepá scéna s množstvím decentních světelných efektů, nestárnoucí hity a elegantně stárnoucí Phil Collins. Tak by se dal charakterizovat pražský koncert skupiny Genesis.

 

Legendární skupina Genesis se po dlouhých patnácti letech vrátila na hudební scénu, oprášila starou slávu a vyrazila na turné s názvem Turn It All Again. K velké radosti fanoušků Genesis se koncert ve středu 20. června 2007 uskutečnil v Praze, ačkoliv byl původně plánován v Budapešti. Pro pražský koncert si kapela Genesis vybrala zcela netradiční prostor, a to rozlehlé parkoviště u stanice metra Českomoravská vedle Sazka Areny, kde vyrostlo velkolepé pódium.

Fanoušci Genesis začali do prostoru koncertu proudit už pozdě odpoledne, protože mnozí z nich chtěli být u charismatického Phila Collinse co nejblíže. Poslední album skupiny Genesis si mohli fanoušci poslechnout v roce 1991. Ale i přes své dlouhé „mlčení" má Genesis i nadále obrovské množství fanoušků, jak dokázalo přes 20 tisíc diváků shromážděných na ploše u Sazka arény, mezi nimiž bylo slyšet němčinu, maďarštinu, polštinu, občas také angličtinu, ruštinu i holandštinu. Na svém turné se skupina Genesis představila ve složení zpěvák a bubeník Phil Collins, kytarista Mike Rutherford, klávesista Tony Banks, kytarista Daryl Stuermer a bubeník Chester Thompson.

Protože kapela Genesis již několik desítek let ovlivňuje nejen zahraniční ale i české hudebníky, vydali se na koncert Genesis například frontman Pražského výběru Michael Kocáb, kapelník skupiny Precedens Martin Němec nebo zpěvačka a herečka Lucie Vondráčková.

Fanoušci si přišli poslechnout především tradiční, legendární hudbu Genesis, což kapela dobře věděla, proto na pódiu během dvou a půl hodinového koncertu předvedla to nejlepší ze svého repertoáru. Příznivci Genesis slyšeli hity jako Land Of Confusion,  Home By The Sea, In The Cage,  I Know What I Like,  Ripples, Turn It On Again, Mama, Throwing It All Away, Domino nebo Invisible Touch. Na závěr koncertu nechtěli nechat diváci Phila s Genesis z pódia odejít, a tak přišly na řadu ještě další dvě skladby jako přídavek, mezi nimi legendární I Can´t Dance. Koncert Genesis zakončila skladba The Carpet Crawlers.

Stejně jako v době největší slávy kapely i tentokrát doprovázely Genesis nádherně barevné světelné efekty na mamutí scéně, připomínající obří černou rybářskou síť, zavěšenou na sedmi světelných věžích. Celá hudební show byla navíc promítána na dvě postranní oválná plátna, kde mohli diváci sledovat dění na scéně, přičemž se střídaly záběry na jednotlivé členy skupiny. Při některých skladbách byl k vidění i Phil Collins promítnutý přes celou plochu středového plátna v nadživotní velikosti. Postupně se rozsvěcela celá plocha a diváci mohli sledovat magickou hru světel a videoprojekcí. K vidění byl animovaný běžec, střídavě se vzdalující a přibližující tmavý hororový dům se zářícími okny, padající kostky domina nebo skutečný ohňostroj, který sršel ze sedmi stožárů pódia. Nechyběla ani vzpomínka na časy dávno minulé v podobě videoprojekce „staré" sestavy Genesis včetně současné koncertní pětice.

Phil Collins působil při koncertu velmi uvolněně a své fanoušky si několikrát nadšeně vyfotil.  K největšímu souznění však Collins přinutil publikum před skladbou Domino, když pomocí reflektorů demonstroval domino efekt a ukazoval střídavě na levou, pravou, přední a zadní část publika, které vždy nadšeně zvedlo ruce a vesele zakřičelo. Nechybělo ani postrašení: „Až přijdete domů a strčíte klíče do zámku od dveří, uslyšíte tiché šustění. To jsou fantomové pod kobercem i ve zdech kolem vás. Ti vás budou strašit.",  smál se se zvláštním leskem v očích Collins. Na české diváky jistě také zapůsobilo, když Phil Collins uvedl začátek koncertu v češtině a stejně tak děkoval za jednotlivými skladbami česky a jakoby nechtěně ukazoval publiku papír s obrovskými českými slovy, které četl, ale zároveň si je i pamatoval. Velmi mile působilo i promítání jednotlivých diváků na velké střední plátno. Vždy když se někdo z fanoušků na plátně poznal, následovala zajímavá emocionální reakce.

Kapela Genesis se se svými hudebními hity drží na předních příčkách světových hitparád téměř čtyři desítky let. Vznik kapely se datuje do roku 1967, kdy byl jejím frontmanem zpěvák Peter Gabriel. V roce 1970 přichází do Genesis bubeník Phil Collins, který ale časem mění bicí za mikrofon a začíná pro Genesis také skládat, tím začíná nejslavnější éra

kapely.

V roce 1991 se Collins vydává na sólovou dráhu a na jeho místo nastupuje zpěvák Ray Wilson, s nímž ale věhlas skupiny Genesis opadl. Naštěstí se Phil Collins vrátil. I tentokrát nás skupina Genesis přesvědčila, že ani po letech neztratila nic ze svého „klasického" hudebního stylu.

Pokud jste se na koncert Genesis v Praze nedostali nebo se vám naopak líbil natolik, že byste ho chtěli vidět ještě jednou, vězte, že turné skupiny Genesis vyvrcholí 14. července 2007 koncertem v Římě, na který budou mít fanoušci přístup zdarma.


Genesis si nachystali hudební smršť a pozdrav v češtině

Déle než dvě a půl hodiny dnes v Praze trvalo vystoupení britské kapely Genesis, která přijela českým posluchačům během svého evropského turné připomenout své osvědčené hity. Koncert zahájila písní Turn It On Again, podle níž celou svou koncertní sérii pojmenovala

Bubeník a zpěvák Phil Collins posluchače pozdravil česky a poté jim pro jistotu představil soubor i jeho záměry.

"Jsme Genesis a dnes jsme tu proto, abychom vás bavili," prohlásil před tím, než si maličkým fotoaparátem na památku vyfotil tisíce rozesmátých tleskajících fanoušků.

Pak společně s kolegy - kytaristou Mikem Ruthefordem a klávesistou Tonym Banksem nezůstal svým slovům nic dlužen. Ústřední trio na scéně doprovodili dlouholetí spolupracovníci kapely, bubeník Chester Thompson a kytarista Daryl Steurmer.

Během večera zazněly například hity jako No Son of Mine nebo In the Cage. Collins většinu koncertu strávil za mikrofonem v popředí futuristicky laděné scény vybavené obrovským projekčním zařízením a řadou reflektorů a světelných efektů. Občas také zasedl za bicí soupravu. Program večera okořenil s kolegou Thopsonem efektním společným sólem na kovové vypolstrované židličky. Sám si také, jak je jeho zvykem, na pódiu zatancoval a zažongloval s tamburínou.

Pořadatelé zvolili jako netradiční dějiště koncertu vysočanské parkoviště, protože původně zamýšlený stadion Evžena Rošického na Strahově vyhodnotili jako nevhodný z technických důvodů. Koncertní areál pojal 25 tisíc diváků, přičemž organizátoři počítali s návštěvou asi dvaceti tisíc posluchačů.

Kapela podle očekávání zahrála na dvacet pět písniček. V závěru večera zazněly skladby Tonight, Tonight, Tonight a finálová Invisible Touch okořeněná pyrotechnickými efekty.

Ke koncertní sérii kapela vydala dvojalbum svých hitů nazvané Turn It On Again. Evropské turné Genesis zakončí 14. července v Římě na speciálním koncertě. Tam skupina zdarma vystoupí před 400 tisíci posluchači. Stejně jako na dalších koncertech turné Genesis také dnes pořídili záznam koncertu. Možná se jeho část objeví na koncertním DVD, které kapela vydá po skončení turné.

Skupina se podle televize Nova ubytovala v hotelu Four Seasons. Po koncertě Genesis zůstávají krátce v Praze a chtějí si prohlédnout historické centrum metropole.

Tiscali.hudba


Koncert Genesis fanoušky „uchvátil"

21. 06. 2007 10:18

Dlouho očekávaný koncert skupiny Genesis proběhl ve středu večer v Praze. Na parkoviště Českomoravská, kde se velkolepá show uskutečnila, dorazilo téměř třicet tisíc lidí.

Koncert začal úderem 20. hodiny. Kromě tisíců návštěvníků vyprodané, narychlo postavené venkovní arény sledovaly koncert Genesis i tisíce lidí za plotem a na střechách okolních domů. A není se čemu divit. Do Prahy přijely britské legendy celosvětového formátu.

Během dvouapůlhodinového vystoupení zazněly osvědčené hity. Největší hvězdou večera byl ale Phil Collins, který většinu koncertu strávil za mikrofonem. Zasedl ovšem i za bicí a dokázal, že není jen zpěvák.

Fanoušky pražského koncertu uchvátilo i jedinečné pódium ve futuristicky laděném stylu, které stavělo tři dny více než dvě stě lidí. Za zmínku stojí i výborná světelná show, která byla zakončena pyrotechnickými efekty.

Krátce před půlnocí se celá kapela vrátila zpět do hotelu, kde strávila noc na dnešek. 

Skupina Genesis se v Praze zdrží do čtvrtečního odpoledne. Potom odlétá na koncert do Polska.

Stránky TV Nova


Dnes zahraje popová velmoc Genesis

Comebacky kapel zvučných jmen bývají zárukou zisku i zvýšené pozornosti médií. Turné příležitostně obnovených Genesis získalo již před startem pověst jedné z největších koncertních událostí roku. Zda oprávněně, může dnes večer posoudit pražské publikum. Koncert Genesis se uskuteční v prostorách parkoviště u stanice metra Českomoravská v sousedství Sazka Areny. Netradiční lokalita byla zvolena proto, že vystoupení je koncipováno do prostorů pod širým nebem a do haly by se scéna nevešla.

Skupinu v obsazení Phil Collins (zpěv, bicí), Tony Banks (klávesové nástroje) a Mike Rutherford (kytara, baskytara) doplní dlouholetí koncertní spolupracovníci Chester Thompson (bicí) a Daryl Stuermer (kytara, baskytara). Turné symbolicky nazvané Turn It On Again zahájili Genesis na Olympijském stadionu v Helsinkách a po průjezdu dvanácti evropskými zeměmi ho zakončí 14. července na římském Circo Massimo koncertem zdarma, jehož návštěvnost se odhaduje na 400 tisíc diváků.

Koncertní resuscitace Genesis byla záležitostí nečekanou i očekávanou zároveň. V souvislosti se svým posledním sólovým turné v roce 2005 Collins ohlásil, že kvůli zdravotním problémům se sluchem i z rodinných důvodů už na velké turné nikdy nevyjede. Připustil pouze krátkou koncertní šňůru v maximálním rozmezí dvou týdnů k propagaci nového alba.

Ovšem v případě Genesis, které opustil v roce 1996, si Collins nechal otevřená zadní vrátka. Na pražské tiskové konferenci 25. října 2005 na dotaz HN, zda jsou pravdivé prosakující zvěsti o možném příležitostném obnovení Genesis, dokonce s původním zpěvákem Peterem Gabrielem, odpověděl, že "tuto možnost nevylučuje". Reunion byl později skutečně potvrzen, byť bez účasti Gabriela. Ale stále se uvažovalo spíš o jednorázové výroční akci než o turné.

Genesis bývají řazeni do triumvirátu art-rockových dinosaurů spolu s Yes a Pink Floyd. A po většinu své kariéry se této nálepce brání. Počátky Genesis spadají do roku 1967, kdy se sloučily středoškolské kapely The Anon, kde hrál Rutherford, a Winter Garden Gabriela a Bankse. Stylovým východiskem hudebníků byl tehdy soul. Neúspěšné debutové album From Genesis To Revelation (1969) se pohybuje na hranici dobového popu, soulu a folk-rocku.

Snaha o košaté, často epické skladby, na koncertech obohacené o divadelní prvky, se projevila na druhém LP Trespass (1970). I v tomto art-rockovém období však skupina zdůrazňovala, že jí jde o písně samotné, nikoliv o předvádění hráčského umu.

Collins nastoupil do Genesis jako bubeník v roce 1971, mikrofonu se chopil po odchodu Gabriela v roce 1975. Kapela ještě chvíli pokračovala směrem náročnějších kompozic, albem ...and then there were three (1978) se však vrátila k soulem ovlivněné písničkové formě. Teprve v tomto období, kdy se art-rocková scéna nacházela v krizi, získali Genesis celosvětovou popularitu.

V osmdesátých letech se Genesis etablovali jako popová velmoc. Jejich rozhlasově-přátelským hitům však nelze vytknout popovou plytkost. Pod zdánlivě jednoduchými melodiemi se skrývají rafinovaná a mistrovsky zahraná aranžmá. Texty písní jsou všechno jiné, jen ne tuctové a povrchní. Stačí připomenout sociální či politickou satiru písní Illegal Alien (1983), Land Of Confusion (1986) či Jesus He Knows Me (1991).

Po odchodu Collinse nastoupil do kapely někdejší zpěvák grungeových Stiltskin Ray Wilson. Vůbec ne špatné album Calling All Stations (1997) však propadlo a nezájmem fanoušků trpělo i následující turné, které v roce 1998 zavítalo také do Prahy. V roce 2000 Genesis ohlásili ukončení činnosti.

V souvislosti se současným turné nevytvořili Genesis žádnou novou nahrávku, vydali pouze zrevidované kompilační dvojalbum Turn It On Again - The Hits. Titul obsahuje kromě ověřených hitů i několik raritních písní z EP-desek.

Hospodářské noviny, Tomáš S. Polívka


Genesis v Praze

"Tak teď už můžu spokojeně umřít", prohlásil v metru jeden z fanoušků krátce po skončení koncertu Genesis na parkovišti u Sazka Arény. Událostí, které vyvolávají podobné pocity, se v Praze konalo již několik, ale každý, pro koho Genesis stejně jako pro mě představují neoddělitelnou součást dospívání a osobního posluchačského vývoje, takový přehnaný výrok snadno pochopí a naprosto se ztotožní s vnitřním naplněním, štěstím a radostí, která je v něm obsažena. Genesis nebyli v Praze poprvé, vystoupili již 2. února 1998 v dnešní T-Mobile Aréně, ale tehdy šlo o sestavu s mladým Rayem Wilsonem za mikrofonem, a jakkoliv byla tato inkarnace kapely zajímavá, na opravdový návrat legendy jsme si museli počkat až do letoška. Po dlouhých přípravách a ještě delší době spekulací mezi fanoušky se na jaře 2007 sešla na pódiu trojka Phil Collins (zpěv, bicí), Mike Rutherford (kytara, baskytara) a Tony Banks (klávesy), reprezentující nejslavnější a komerčně nejúspěšnější období kapely. Doplnili je věrní koncertní hosté Chester Thompson (bicí) a Daryl Steurmer (kytara a baskytara). Pokud byl někdo zklamaný, že se k nim nepřipojili dávní spoluhráči Steve Hackett a Peter Gabriel, může se utěšovat zmínkami v rozhovorech, podle nichž jde pouze o první fázi reunionu a ke vzkříšení artrockového období z počátku sedmdesátých let ještě stále může dojít. Staré kusy navíc nebyly zapomenuty, setlist koncertu obsahoval věci, u kterých artrockerovo srdce vrnělo blahem.

Celkově však šlo spíše o návrat do počátku devadesátých let nebo konce let osmdesátých, kdy v rádiích zněly "I Can't Dance" nebo "Invisible Touch". Tomu odpovídala i monstrózní moderní scéna vybavená rampami, po nichž ve vypjatých momentech stoupaly rozzářené reflektory, a obrovskou, z malých světelných čtverců poskládanou obrazovkou, rozprostírající se za celým pódiem. Po stranách se tyčily dvě věže, připomínající moderní rozhledny. Ty byly osazeny dalšími dvěma eliptickými obrazovkami, na nichž před koncertem běželo pásmo reklam a videoklipů (nikoliv však od Genesis). Během koncertu pak přenášely převážně záběry z dění na pódiu, samozřejmě v dokonalé kvalitě. Samotné jeviště bylo dvoupatrové, obě úrovně byly spojené chodníky s výrazným zábradlím, kudy Phil Collins občas seběhl blíže k publiku. Převážně však všichni členové skupiny zůstávali na vyvýšenější ploše, díky čemuž bylo zajištěno, že na ně všichni diváci, ať už stojící na ploše před scénou, sedící na tribunách nebo dokonce na terasách okolních staveb, dobře viděli.

Zdálo se, že tribuny se zaplňují poměrně pomalu a ani v sekcích pro stání zpočátku nebyla žádná velká tlačenice, ale když Genesis spustili své představení téměř přesně v ohlášenou dvacátou hodinu (na pódiu se objevili ve 20:10), zbylo volných míst jen mizivé množství. Show odstartoval energický úvod alba "Duke", otevírací instrumentální pasáž z písně "Behind the Lines". Phil Collins usedl rovnou k bicím, a během koncertu se k nim ještě několikrát vrátil. Přesvědčil tak, že hrát na svůj původní nástroj ještě nezapomněl. Stejně jako zpívat. Zmrtvýchvstání collinsovských Genesis totiž provázely obavy o současný stav frontmanových hlasivek a pěveckých možností. Sám jsem na posledních Philových deskách zaznamenal proměny jeho hlasového zabarvení a byl jsem zvědavý, nakolik se tento posun promítne do soundu Genesis, ale ukázalo se, že odepisovat tohoto zpěváka je ještě předčasné. Před mikrofon se během koncertu poprvé postavil během "Turn It On Again", jednoho z největších hitů skupiny. "Spusť to znovu" bylo navíc i heslem a titulem tohoto turné. V souvislosti s tím byla tato písnička oproti dřívějším zvyklostem, kdy zněla nejčastěji až na samotný závěr vystoupení, zařazena hned v začátku koncertu. Přelila se do ní krátká "Duke's End", která jen dále rozvinula téma nastolené "Behind the Lines".

Phil Collins se však nepředvedl jen jako stále schopný zpěvák a bubeník, ale i jako výborný bavič a frontman, který si dokáže s publikem pohrávat, bavit ho a rozesmívat. Ne každému jeho "showmanství" vyhovuje, ale k vystoupením této podoby Genesis patří a dodává jim další přidanou hodnotu. Philův humor navíc jistě není trapný nebo laciný. Nejvýraznějším momentem z tohoto hlediska byla demonstrace dominového efektu, o němž pojednává výborná dvojdílná kompozice z alba "Invisible Touch". Phil vše začal vysvětlovat na příkladu lidí v obecenstvu. "Dejme tomu, že se něco stane lidem, kteří sedí... tamhle," ukázal na tribunu po své levici. Okamžitě tím směrem namířily reflektory a oslovená část publika vypukla v jásot. "Domino efekt způsobí, že se pak kvůli tomu něco stane lidem na opačném konci." Reflektory napravo a jásot z druhé strany. "A dokonce to může ovlivnit i ty malilinkaté lidičky... co sedí tamhle vzadu. Haló, vy tam, jak se máte?" Světla osvětlila zadní tribunu a ta se rozeřvala. "A ve výjimečných případech... to ovlivní i lidi tady dole". Tak několikrát dokolečka a stále rychleji. "Úplně nakonec to může ovlivnit i nás!" Samotná skladba "Domino" se obzvláště svou druhou částí postarala o zřejmě nejříznější a nejvíce strhující chvíli koncertu.

Podobně působivé uvedení jako "Domino" měla "Home by the Sea". Phil se už po několikáté během koncertu vytasil s digitálním fotoaparátem a prohlásil "toto je opravdu výjimečný večer". Publikum bylo u vytržení a s hukotem mu mávalo do záběru. "Víte, je legrační, že děláte zvuk, jako když se bojíte... protože máme píseň o fantomech." Zpěvák pak ještě chvíli vykládal o tom, jak se může stát, že až večer přijdeme domů, budou nás tam právě takoví fantomové čekat, a vytvořil napůl legrační, napůl opravdu strašidelnou atmosféru, k čemuž mu pomohly i "hrůzostrašné" efekty, které zvukaři připojili k jeho hlasu. "Home by the Sea" ve mě probouzela silné euforické pocity - myslím, že nejsem jediný, pro koho tato píseň s výraznou melodií a silnou instrumentální částí, nazvanou "Second Home by the Sea", představuje typický vzor progrockové kompozice. Jakkoliv vznikla teprve v osmdesátých létech, po odeznění zlaté éry podobně rozvinutých skladeb, může se pro později narozené posluchače stát (a v mém případě se skutečně stala) branou ke komplexnější rockové hudbě. V rámci vizuální show byla doplněna obrazy podle Munchova "Výkřiku" a trojicí rozhněvaných obličejů s červenýma očima.

Nechyběly ani Philovy obvyklé pokusy mluvit česky, nejvíce se snažil před éterickou skladbou "Ripples". Pokoušel se popsat, jak "ptáci zpívají v lese", ale pak to vzdal, papír s připravenou promluvou zmuchlal a představování písně dokončil v angličtině. Začátek skladbičky z alba "A Trick of the Tail", prvního po odchodu Petera Gabriela, se ale zvrtl. Skupině se nepodařilo ji správně odstartovat, Phil se se smíchem omlouval a spustili znovu, tentokrát již bezchybně. Už před první skladbou ze starších dob, "In the cage", zpěvák raději upozorňoval, že jestli píseň známe, možná uslyšíme "některá slova, která jste nikdy neslyšeli, a některé noty, které jste nikdy neslyšeli... jenom něco z toho ale bude úmyslné."

Většina starších skladeb zazněla v rámci nejrůznějších medley, ale díky tomu jich bylo relativně dost. Bylo sice znát, že řada příchozích tyto písně slyšela vůbec poprvé a byla jimi trochu překvapená, ale nemalá skupina nadšenců vítala staré věci s největší radostí. Jak Phil sám prohlásil, měl to být do určité míry koncert věnovaný historii Genesis a vzpomínkám. A přestože jsem doby, kdy Genesis vystupovali s Gabrielem, Hackettem či dokonce Anthonym Phillipsem nezažil, když se během medley "Firth of Fifth / I Know What I Like", doplněného nejvýraznější linkou z prastaré "Stagnation", na obrazovce objevily fotografie bývalých členů, vnímal jsem silnou nostalgickou atmosféru. Podobný efekt měly během "Follow You Follow Me" rozpohybované siluety postav z obalů desek Genesis, jako je hráčka kriketu z "Nursery Cryme", odpalující lidské hlavy, čert z "A Trick of the Tail" či "Duke" před oknem. Tento první opravdu velký hit Genesis Phil odzpíval zpoza bicích a pro sekci, v níž jsem stál, se spojila s příjemným osvěžením, protože k nám doputovaly lahve s vychlazenou vodou, kterou si pak lidé svlažovali obličeje.

Dalším milým momentem byl novější hit "Throwing It All Away", kde se Phil jako obvykle snažil zapojit přítomné do "halekacích odpovědí", ale nejkrásnější bylo, když kameraman, který se celou dobu proplétal mezi muzikanty, namířil objektiv do publika a za kapelou se najednou objevily obrovské rozesmáté obličeje fanoušků z prvních řad. Jejich úsměvy a radost ještě více zesílily, když si uvědomili, že se dívají sami na sebe, a náhlý pocit souznění a nadšení se jako nákaza šířil celým dějištěm koncertu.

Dramaturgie vystoupení byla celkově velmi dobře promyšlená. Pestrosti repertoáru skupiny, sahajícího od artrockových kompozic přes rozjeté poprockové hity až po jemné balady, připomínající spíše sólovou tvorbu Phila Collinse, bylo využito na maximum. Temnější kusy střídaly veselejší písničky a fanoušci vyčerpaní blbnutím, tancem či poskakováním si zase vždy mohli oddechnout během zklidňujících popěvků, jimiž se mohli nechat jen volně unášet a konejšit. Během jednoho z nich, "Hold on My Heart", si dokonce i zpěvák sedl na barovou židličku. Přesto koncert nepůsobil nesoudržně, spíše velmi barevně a různorodě.

Ke spádu koncertu pomohl i postupně padající soumrak. Genesis začali hrát ještě za světla, ale jak postupně houstlo šero, nabírala na síle a výraznosti celá show. Neopomenutelný bicí duet mezi Chesterem Thompsonem a Philem Collinsem zněl již za úplné tmy. Při poslechu živých nahrávek Genesis obvykle tuto exhibici přeskakuju, na koncertě však šlo o zajímavější podívanou. Oproti tradici byla navíc mnohem kratší a ústila ve skvělou gradující instrumentálku "Los Endos" plnou zvratů a repríz motivů skladeb "Dance on a Volcano" a "Squonk" z prvního "collinsovského" alba. Hlavní set vygradoval dvojicí hitů z "Invisible Touch": melodickou a večerní atmosférou nasáklou "Tonight Tonight Tonight" v umírněnější a oproti albu zkrácené verzi a na ni navazující titulní skladbou. V jejím závěru nad scénou explodoval ohňostroj, přesně zakomponovaný do posledních taktů. Výsledný efekt byl bombastický.

Na přídavek se kupodivu čekalo velmi krátce, Genesis se nenechali příliš přemlouvat a bez dlouhých okolků spustili jednu ze svých nejznámějších a přitom nejméně typických kompozic - "I Can't Dance". Nebylo potřeba vymýšlet nic nového, její koncertní ztvárnění je dané. Bylo jasné, že Phil spolu s Mikem a Darylem předvedou typickou "I Can't Dance" chůzi v řadě za sebou a Phil se bude pitvořit na verše "a perfect body with a perfect face". Tím se mu publikum povedlo spolehlivě již po několikáté rozesmát. Překvapivý byl ale výběr druhého přídavku, Genesis se rozhodli rozloučit poměrně klidnou skladbou "Carpet Crawlers" z gabrielovského alba "The Lamb Lies Down on Broadway". Koncert tak nekončil v rozjívené náladě, ale jemnou melancholií a smutkem, jako když se na dlouhou dobu musíte rozejít s přáteli. Když se pak nad plochou parkoviště rozzářila světla a dav začal řídnout, podpořila tento dojem i dojemná píseň "Fading Lights", kterou kdosi pustil z CD do reproduktorů.

Po neúspěchu "Calling All Stations" turné se na reunion Genesis čekalo devět let. A přestože se nepřestávají ozývat odmítavé hlasy fajnšmekrů, že ti praví, původní Genesis, se stejně ještě nevrátili, tři pozůstalci legendární sestavy ukázali, čím si podmanili svět - inteligentní hudbou, která sice zčásti spadá do haněného komerčního popu a je nepochybně ovlivněna vysmívanými osmdesátými léty, ale přesto má své kouzlo a kvalitu. Je v ní dodnes ukryto ohromné množství energie, kterou kapela dokáže rozdávat i v pokročilejším věku. Můžeme jen hádat, zda se něco podobného bude ještě někdy opakovat, a držet palce, aby Genesis ještě před definitivním ukončením činnosti stihli splnit i přání fanoušků éry před rokem 1975. Už ve středu 20. června ale vrchovatě naplnili sny tisíců svých českých příznivců.

Setlist: Behind the Lines / Duke's End / Turn It On Again; No Son of Mine; Land of Confusion; In The Cage/ Cinema Show / Duke's Travels / Afterglow; Hold On My Heart; Home By the Sea / Second Home By the Sea; Follow You Follow Me; Firth of Fifth / I Know What I Like; Mama; Ripples; Throwing It All Away; Domino; Drum Duet; Los Endos; Tonight Tonight Tonight; Invisible Touch; I Can't Dance; Carpet Crawlers.

Roman Procházka, bestrock.cz


LEGENDÁRNÍ GENESIS VYSTOUPÍ V ČESKÉ REPUBLICE V RÁMCI SVÉHO EVOPSKÉHO TURNÉ “TURN IT ON AGAIN”

Vzhledem k obrovské stadiónové produkci a logistickým problémům byly změněny dva termíny turné – v rakouském Linci vystoupí kapela 19. 6. 2007. Původně oznámený koncert v Budapešti na 20.6. se ze stejných důvodů přesouvá do Prahy na fotbalový stadion Evžena Rošického.

Tony Banks, Phil Collins a Mike Rutherford, ústřední postavy skupiny Genesis, letos vyrazí na své první koncertní turné po patnácti letech. Turné po Evropě s názvem „Turn It On Again“ absolvuje kapela letos v létě, první koncert odehraje 11. června na Olympijském stadionu v Helsinkách, dále navštíví dvanáct evropských států a sérii koncertů zakončí v Římě 14. července, kde vystoupí zdarma pro 400 000 lidí.

Promotér evropského turné John Giddings dodává: „Je čest pracovat s jednou z největších rockových kapel všech dob a bude neuvěřitelné vidět jejich hudební talent opět na jednom pódiu.“

Na pódiu se Tony Banks, Phil Collins a Mike Rutherford představí společně s dalšími dlouholetými spolupracovníky Genesis, za bicí usedne Chester Thompson, kytaru bude mít na starosti Daryl Steurmer.
O podobu scény se postarají jedni z nejlepších odborníků na světě – odborník na světla Patrick Woodroffe a filmový architekt Mark Fischer.

Genesis, kteří za svou kariéru prodali více než 130 milionů alb, patří mezi elitu britských kapel, která dosáhla celosvětového úspěchu a udržela si jej po dobu čtyř dekád. U zrodu kapely stáli v roce 1966 Tony Banks, Peter Gabriel, Mike Rutherford a Antony Philips, tehdy ještě jako školáci, nejúspěšnější období Genesis započal až příchod Phila Collinse na pozici zpěváka a spoluautora skladeb na konci sedmdesátých let.

Společnost EMI znovu vydá během roku 2007 14 studiových alb Genesis, a to ve třech následujících etapách:
2. DUBNA 2007: A Trick Of The Tail (1976), Wind & Wuthering (1977), And Then There Were Three… (1978), Duke (1980) Abacab (1981)
ČERVEN/ČERVENEC 2007: Genesis (1983), Invisible Touch (1986), We Can't Dance (1991), Calling All Stations (1997)
PŘELOM 2007/2008: Trespass (1970), Nursery Cryme (1971), Foxtrot (1972), Selling England By The Pound (1973), The Lamb Lies Down On Broadway (1974)

“TURN IT ON AGAIN”
TOUR 2007

11.června - Helsinki, Finland / Olympic Stadium
14.června - Herning, Denmark / Messecenter
15.června - Hamburg, Germany / AOL Arena
17.června - Berne, Switzerland / Stade de Suisse
19.června - Linz, Austria / Gugglestadium
20.června - Prague, Czech Rep / Strahov Football Stadium
21.června - Katowice, Poland / Slaski Stadium
23.června - Hannover, Germany / AWD Arena
24.června - Brussels, Belgium / Stade Roi Baudouin
26.června - Dusseldorf, Germany / LTU Arena
27.června - Dusseldorf, Germany / LTU Arena
28.června - Stuttgart, Germany / Gottlieb-Daimler Stadium
30.června - Paris, France / Parc Des Princes
1.července - Amsterdam / Holland Arena
3.července - Berlin, Germany / Olympiastadion
4.července - Leipzig, Germany / Zentralstadion
5.července - Frankfurt, Germany / Commerzbankarena
7.července - Manchester, UK / Old Trafford Football Stadium
8.července - London, UK / Twickenham Stadium
10.července - Munich, Germany / Olympiastadion
12.července - Lyon, France / Gerland Stadium
14.července - Rome, Italy / Circo Massimo


Genesis před sebou mají reunion

O reunionu slavných Genesis se během posledních let hojně spekulovalo a loni v říjnu na pražské tiskové konferenci jej nevyvrátil ani zpěvák Phil Collins: „Narozdíl od jiných skupin, které se rozpadly, u nás nebyla důvodem vzájemná nenávist. My jsme se měli rádi. Všechno je možné.“
A skutečně - rok se s rokem sešel a Genesis se po patnácti letech opět chystají na společné turné.

Phil Collins, který v Genesis působil jako bubeník a po odchodu Petera Gabriela také jako zpěvák, se chopí mikrofonu, přičemž jej z někdejší sestavy na pódiu doplní ještě Tony Banks a Mike Rutherford.
Chybět ale bude jak Gabriel, tak i kytarista Steve Hackett, ačkoliv byl ještě loni nabídkou nadšený.

Evropské turné Turn It On Again vypukne 11. června 07 ve finských Helsinkách a pokud se jeho předběžný rozpis nerozroste, zasáhne dvacítku měst. Závěrečný koncert by se měl uskutečnit před římským Koloseem v rámci pravidelných Telecomcerto, na které obvykle zavítá přes půl milionu návštěvníků.
Čeští fanoušci to na Genesis budou mít nejblíže zřejmě do rakouského Lince (18/06/07), Chorzówa nedaleko polských Katowic (21/06/07), či do německého Mnichova (10/08/07).

Během roku 2007 by zároveň měla v reedici vyjít kompletní diskografie Genesis.

Autor: Ladislav Řehounek, www.muzikus.cz


Genesis bez Petera Gabriela to rozjedou v létě v Evropě
08.11.2006 07:53, Radek Antl, http://musicserver.cz/ 

Ohlášený comeback legendy jménem Genesis začne evropským turné po velkých stadionech. Znovuzrození věhlasné skupiny, která proslula gigantickými koncerty na hranici hudební reprodukce a divadelního představení, dle dřívějších předpokladů nebude absolutní - koncerty proběhnou bez Petera Gabriela, který se soustředí na přípravy nové sólové nahrávky.

 

Místo Gabriela s sebou Phil Collins, Mike Rutherford a Tony Banks, členové "aktuální sestavy", vezmou dlouholeté pobočníky Chestera Thompsona (bicí) a Daryla Stuermera (kytara). První zastávkou šňůry jménem Turn It On Again byly zvoleny Helsinky, kde Genesis zahrají 11. června, zatím poslední by pak měl být Řím, kam kapela zavítá 14. července. Zda se můžeme těšit i na nové album, stále není definitivní.

 

Skupinu založili Peter Gabriel (zpěv, flétna), Michael Rutherford (kytara, baskytara) a Tony Banks (klávesy) v roce 1967, pod názvem Genesis začali fungovat o dva roky později. Následoval příchod kytaristy Stevea Hacketta a Phila Collinse, který do skupiny přišel obsluhovat bicí. Po odchodu nejvýraznějšího člena, showmana a mistra bizardních kostýmů a masek Gabriela v roce 1975 na sebe Collins vzal i roli hlavního zpěváka. Tu zastával až do roku 1997, kdy ho musel nahradit tehdy teprve osmadvacetiletý Ray Wilson. Collins se do kapely vrátil na jeden jediný koncert, jenž proběhl 21. září 2000 v Londýně při příležitosti předání ceny Petera Granta Tonymu Smithovi, dlouholetému manažerovi Genesis. Tehdy se k bývalým spoluhráčům na chvíli připojil i Gabriel.


30. června 2006  15:15

Phil Collins dvojnásobně potěšil své fanoušky. Na spadnutí je prý jeho nové sólové album a ve vzduchu jsou reálné i úvahy o oživení kdysi slavných Genesis.

Pětapadesátiletý Collins, který naposledy v Praze koncertoval loni na podzim, to sdělil v talk show televize CBS, kde vystoupil v souvislosti s uvedením muzikálu Tarzan na Broadwayi, ke kterému napsal veškerou hudbu.

Představení vzniklo na motivy filmu z produkce Walta Disneyho z roku 1999, ke kterému Collins složil pět písní. You´ll Be In My Heart dostala Oscara a stala se světovým hitem.

Naděje, že se původní Collinsova kapela Genesis dá znovu dohromady, je dvojnásob zajímavá proto, že by se v ní měli sejít oba hlavní "kohouti na jednom smetišti", tedy Collins a neméně populární zpěvák Peter Gabriel, který kapelu v roce 1967 spoluzakládal.

Poté, co Gabriel o osm let později z osobních důvodů Genesis opustil, se sólovým zpěvákem stal bubeník Phil Collins. Na úspěšné dráze soubor udržel až do začátku devadesátých let, kdy odešel na sólovou dráhu. Zbylí členové zkoušeli navázat s novým zpěvákem Rayem Wilsonem, ale po nepříliš úspěšné etapě kapelu rozpustili.

Collins možný návrat Genesis v nejsilnější sestavě nevyloučil už během poslední pražské návštěvy, kdy řekl: "Jsem pro. Rád bych se posadil za bubny a nechal zpívat Petera. Jestli se nám to podaří, budu u toho. A jestli ne, tak jen proto, že nám bude v cestě stát příliš mnoho věcí."

O tom, že nezůstalo jen u zbožného přání a věci se dávají do pohybu, svědčí Collinsovo aktuální prohlášení: "Pět z nás, vlastně původní pětka, se sešlo a mluvili jsme o tom, že bychom měli znovu společně udělat něco dohromady. Máme se všichni moc rádi a jsme velcí přátelé, ale každý si buduje vlastní kariéru a každý se věnuje své rodině."

Dodal, že by v brzké době nemuselo stát společnému projektu nic v cestě. "Myslím, že bychom se na něčem mohli domluvit již velmi brzy," slíbil hudebník.

ob, iDNES

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 | Hlavní strana | Aktuálně | Alba | Fotogalerie | Reportáže | Texty písní | Turné | Vaše příspěvky | Média | Genesis | Chat | Diskuzní forum | QuickBox |

© Don P. Patron 2010