IDNES.CZ
Popová
ABBA, artrockoví Genesis i punkeři The Stooges jsou v Síni slávy
16. 03. 2010 10:03
Britská rocková kapela
Genesis, švédská skupina ABBA nebo američtí bouřliváci The Stooges byli
uvedeni do rock´n´rollové síně slávy, a zařadili se tak po bok hudebních
legend jako Rolling Stones nebo Beatles. Slavnostní ceremoniál se uskutečnil
v pondělí večer v newyorském hotelu Waldorf Astoria.
Skupina Genesis se
počátkem 70. let stala jednou z nejznámějších artrockových kapel na světě.
Svůj originální styl postavili její hráči na hluboce propracovaných
kompozicích. Při živých vystoupeních si kapela získala osobitou tvář
především díky převlekům, které používal zakládající člen Peter Gabriel, ten
se však slavnostního večera nezúčastnil. "Má
oprávněnou a logickou omluvu, zahajuje v této době turné," řekl člen kapely
Mike Rutherford.
Ocenění si do New
Yorku přijela vyzvednout polovina švédské čtveřice ABBA. Skupina se
proslavila v sedmdesátých letech hity jako Dancing Queen nebo Money, Money,
Money a její tvorba dala vzniknout i úspěšnému muzikálu Mamma Mia. "Tyto
písně nás nás doprovázely celou cestu až do velké Síně slávy rock´n´rollu,"
řekl jeden z členů kapely Benny Andersson, "a mluvím za nás všechny...jsme
hluboce, hluboce poctěni."
MUSICSERVER.CZ
Skvělí dinosauři,co
něchtějí tančit,netančili na parkovišti
22. 06. 2007 05:00
Už to tak vypadá, že definitivně nastal
čas návratu legend. Není to tak dávno, co se k sobě vrátili Simon a
Garfunkel, na turné vyjeli reinkarnovaní Queen, k životu se probudili The
Police a na koncertní pódia se vrátili i Genesis. Praha měla to štěstí, že
mohla jejich show vidět naživo. I když na parkovišti.
Zpočátku to
vypadalo, že se obnovení
Genesis České republice
vyhnou obloukem, ale nejspíše dva koncerty Phila Collinse před rokem a půl
spojené s logistikou celého turné znamenaly, že ostrouhala
maďarská Budapešť a Genesis
ve své nejslavnější sestavě zavítali k nám. Z nejasných důvodů sice sešlo z
původně plánovaného Rošického stadionu, ale koncertní agentura operativně
našla náhradní, ač poněkud neobvyklé místo na parkovišti u Sazka Areny. Ke
cti pořadatelů musím ale dodat, že to vůbec nevadilo a málokdo pociťoval
nějaké nepohodlí. Snad jsem jen čekal, že scénu umístí v nejnižší části celé
plochy, aby tak vznikl jakýsi improvizovaný amfiteátr a ne naopak, nicméně
vzhledem k výšce pódia snad nebyl s viditelností problém.
Jediné, co mohlo
zkazit tento večer, byly meteorology hlášené přívalové deště, ale ty se
naštěstí Vysočanům vyhnuly, a tak si mohlo publikum, v němž se mísily různé
národnosti s tou českou, vychutnat Collinse a spol. nerušeně. Krátce po osmé
hodině ještě za dosti jasné oblohy po intru s keltskými prvky vběhli tři
členové Genesis a dva letití kolegové na pódium a spustili show, na kterou
se bude ještě dlouhou vzpomínat. Nutno napsat, že produkce byla opravdu
monstrózní, ale zároveň i velmi originální. Za relativně malým pódiem
rozbíhajícím se do stran byla umístěná obrovská zakřivená promítací stěna,
kde v průběhu koncertu běžely různé animace včetně úvodního nápisu Prague,
či se na ní občas objevovaly i záběry z pódia. Tahle stěna byla zakončená
vejčitými obřími obrazovkami. Za tím vším se k nebi tyčilo sedm ocelových
sloupů s baterií světel, mezi kterými byla napnuta do tvaru vln plachta.
Celé to působilo jako takový zvláštní půltrychtýř nebo část květu.
Genesis dopředu
deklarovali, že nehodlají na tomto turné nikterak experimentovat. Lidi
přišli na Genesis a ty chtějí taky slyšet. Dalo by se říct, že toto své
předsevzetí splnili do puntíku, žádné zvukové eskapády se nekonaly. Ovšem
jestliže na koncert zavítal nefanoušek těchto z mrtvých vstalých dinosaurů,
mohl být trošku zklamán. Během večera sice zazněly věci jako "Invisible
Touch", "No Son Of Mine" nebo "I Can't Dance", nicméně na spoustu hitovek se
zkrátka nedostalo. Návštěvníci neslyšeli třeba "Jesus He Knows Me", "That's
All" nebo "In To Deep", zato se ale dostalo na řadu písniček ještě ze
sedmdesátých let, tedy ještě z gabrielovské éry. Phil Collins poměrně často
sedal za bubny, takže zazněly i instrumentální "Behind The Lines" nebo "The
Cinema Show".
Zarostlý
Collins byl v podstatě středobodem celého koncertu. Stejně jako na sólových
turné řádně bavil publikum, kde tentokrát převládali lidi mezi dvaceti a
padesáti lety. Jako obvykle pozdravil a poděkoval Praze česky, častokrát si
na malou kameru natáčel publikum (kolikrát se vám podaří hrát před dvaceti
tisíci lidmi na parkovišti, že?), zkoušel s publikem hlasová
cvičení, což ho před "Ripples"
rozhodilo natolik, že se začínalo nadvakrát. Před skvělým "Dominem" si dal s
diváky i takovou malou pohybovou etudu, kdy si publikum rozdělil na čtyři
části, které potom o sobě dávaly vědět, jak principál Collins pískal. Před "Home
By The Sea" trošku strašil návštěvníky duchy a fantomy a při "I Know What I
Like" si zahrál s tamburínou kozáčka. Na druhou stranu je ale pravdou, že
dvouapůlhodinový koncert uzpíval a částečně ububnoval s naprostým přehledem
bez menšího hlasového zaváhání.
V jeho stínu
zůstávali zbylí dva členové Genesis, ale nevypadalo to, že by jim to nějak
vadilo, spíše naopak. Tony Banks se v podstatě nehnul od kláves a Rutherford
se akorát uvolil chvíli netancovat po pódiu při charakteristické
chůzi v "I Can't Dance". Jeho další větší pohyb byl pouze, když měnil
kytary. Jinak byli oba soustředění na své mistrovské muzikantské počínání.
Chyba by byla nezmínit i zbylé dva muzikanty. Bubeníka Chestera Thompsona
není třeba dvakrát představovat. Ve chvílích, kdy byl Collins za mikrofonem,
vedl rytmicky celé Genesis. Jeho chvíle přišla, když se pustil s Collinsem
do bubenického souboje či spíše duetu. Oba začínali bubnovat na stoličky a
jakési
kovové držáky, odkud se
přesunuli za bubny. Zajímavé bylo, že to znělo úplně jinak, než jako to mají
nacvičené z předchozích Collinsových turné. Co platí o Thompsonovi, lze
vztáhnout i na Daryla Stuermera, jehož chvíle přišla ve "Firth Of Fifth".
Během této písničky zářila jeho kytara hned dvakrát - jednak hudebně, a pak
taky přes celou promítací stěnu.
S Genesis byla
vždy spojená i velká show, což platí i u tohoto turné. Většinu písniček
doprovázely skvělé animace od duchů v "Home By The Sea" přes klece v "In The
Cage" až k výbornému finále s různobarevnými chodícími postavičkami v
"I Can't Dance". Pozdvižení nastalo, když se při "Throwing It All Away" na
projekční stěně začali objevovat diváci samotní. Světelná show zpočátku, kdy
ještě nebyla tma, nebyla příliš výrazná, ale s postupným stmíváním se
stávala intenzivnější. Vše vyvrcholilo, když po pilířích vyjela další řada
velmi výkonných světel, která udělala z noci den. Design světel byl
dokonalý, a to i přesto, že jeden z největších reflektorů osazených na
pilíři vypověděl během koncertu
službu. Diváci se dočkali v
"Invisible Touch" i menšího ohňostroje.
Koncert Genesis byl
po všech stránkách skvělým zážitkem, i když publikum nebylo tak rozbouřené
jako třeba na Linkin Park, čemuž se ale nelze vhledem k věkovému průměru
divit. Zkrátka - ať si kdo chce, co chce říká, ať si mamka slzy utírá, tihle
rockoví dinosauři do starého železa opravdu nepatří (a to zdaleka neplatí
jen o Genesis). Sice nepřináší hudebně nic nového, ale troška historie
obzvlášť v případě Genesis rozhodně neškodí. Navíc je třeba ocenit, že ze
sebe neudělali parodii a nevyjeli jen s těmi nejznámějšími písničkami, ale
nebáli se sáhnout i trochu do historie. Na druhou stranu bych si klidně
nechal líbit další turné, kde by mohli protočit zbývající hity a písničky.
Vzhledem k tomu, jak rychle mizely lístky na jejich současné
koncerty, by zcela jistě neměli s návštěvností problém.
Setlist koncertu:
Behind The Lines / Duke's End
Turn It On Again
No Son Of Mine
Land Of Confusion
In The Cage / The Cinema Show / Duke's Travels
Afterglow
Hold On My Heart
Home By The Sea / Second Home By The Sea
Follow You Follow Me
Firth Of Fifth / I Know What I Like
Mama
Ripples
Throwing It All Away
Domino
Drum Duet
Los Endos
Phil Collins a Genesis v Praze
Velkolepá scéna s
množstvím decentních světelných efektů, nestárnoucí hity a elegantně
stárnoucí Phil Collins. Tak by se dal charakterizovat pražský koncert
skupiny Genesis.
Legendární skupina Genesis se po dlouhých
patnácti letech vrátila na hudební scénu, oprášila starou slávu a vyrazila
na turné s názvem Turn It All Again. K velké radosti fanoušků Genesis se
koncert ve středu 20. června 2007 uskutečnil v Praze, ačkoliv byl původně
plánován v Budapešti. Pro pražský koncert si kapela Genesis vybrala zcela
netradiční prostor, a to rozlehlé parkoviště u stanice metra Českomoravská
vedle Sazka Areny, kde vyrostlo velkolepé pódium.
Fanoušci Genesis začali do prostoru
koncertu proudit už pozdě odpoledne, protože mnozí z nich chtěli být u
charismatického Phila Collinse co nejblíže. Poslední album skupiny Genesis
si mohli fanoušci poslechnout v roce 1991. Ale i přes své dlouhé „mlčení" má
Genesis i nadále obrovské množství fanoušků, jak dokázalo přes 20 tisíc
diváků shromážděných na ploše u Sazka arény, mezi nimiž bylo slyšet němčinu,
maďarštinu, polštinu, občas také angličtinu, ruštinu i holandštinu. Na svém
turné se skupina Genesis představila ve složení zpěvák a bubeník Phil
Collins, kytarista Mike Rutherford, klávesista Tony Banks, kytarista Daryl
Stuermer a bubeník Chester Thompson.
Protože kapela Genesis již několik
desítek let ovlivňuje nejen zahraniční ale i české hudebníky, vydali se na
koncert Genesis například frontman Pražského výběru Michael Kocáb, kapelník
skupiny Precedens Martin Němec nebo zpěvačka a herečka Lucie Vondráčková.
Fanoušci si přišli poslechnout především
tradiční, legendární hudbu Genesis, což kapela dobře věděla, proto na pódiu
během dvou a půl hodinového koncertu předvedla to nejlepší ze svého
repertoáru. Příznivci Genesis slyšeli hity jako Land Of Confusion, Home By
The Sea, In The Cage, I Know What I Like, Ripples, Turn It On Again, Mama,
Throwing It All Away, Domino nebo Invisible Touch. Na závěr koncertu
nechtěli nechat diváci Phila s Genesis z pódia odejít, a tak přišly na řadu
ještě další dvě skladby jako přídavek, mezi nimi legendární I Can´t Dance.
Koncert Genesis zakončila skladba The Carpet Crawlers.
Stejně jako v době největší slávy kapely
i tentokrát doprovázely Genesis nádherně barevné světelné efekty na mamutí
scéně, připomínající obří černou rybářskou síť, zavěšenou na sedmi
světelných věžích. Celá hudební show byla navíc promítána na dvě postranní
oválná plátna, kde mohli diváci sledovat dění na scéně, přičemž se střídaly
záběry na jednotlivé členy skupiny. Při některých skladbách byl k vidění i
Phil Collins promítnutý přes celou plochu středového plátna v nadživotní
velikosti. Postupně se rozsvěcela celá plocha a diváci mohli sledovat
magickou hru světel a videoprojekcí. K vidění byl animovaný běžec, střídavě
se vzdalující a přibližující tmavý hororový dům se zářícími okny, padající
kostky domina nebo skutečný ohňostroj, který sršel ze sedmi stožárů pódia.
Nechyběla ani vzpomínka na časy dávno minulé v podobě videoprojekce „staré"
sestavy Genesis včetně současné koncertní pětice.
Phil Collins působil při koncertu velmi
uvolněně a své fanoušky si několikrát nadšeně vyfotil. K největšímu
souznění však Collins přinutil publikum před skladbou Domino, když pomocí
reflektorů demonstroval domino efekt a ukazoval střídavě na levou, pravou,
přední a zadní část publika, které vždy nadšeně zvedlo ruce a vesele
zakřičelo. Nechybělo ani postrašení: „Až přijdete domů a strčíte klíče do
zámku od dveří, uslyšíte tiché šustění. To jsou fantomové pod kobercem i ve
zdech kolem vás. Ti vás budou strašit.", smál se se zvláštním leskem
v očích Collins. Na české diváky jistě také zapůsobilo, když Phil Collins
uvedl začátek koncertu v češtině a stejně tak děkoval za jednotlivými
skladbami česky a jakoby nechtěně ukazoval publiku papír s obrovskými
českými slovy, které četl, ale zároveň si je i pamatoval. Velmi mile
působilo i promítání jednotlivých diváků na velké střední plátno. Vždy když
se někdo z fanoušků na plátně poznal, následovala zajímavá emocionální
reakce.
Kapela Genesis se se svými hudebními hity
drží na předních příčkách světových hitparád téměř čtyři desítky let. Vznik
kapely se datuje do roku 1967, kdy byl jejím frontmanem zpěvák Peter
Gabriel. V roce 1970 přichází do Genesis bubeník Phil Collins, který ale
časem mění bicí za mikrofon a začíná pro Genesis také skládat, tím začíná
nejslavnější éra
kapely.
V roce 1991 se Collins vydává na sólovou
dráhu a na jeho místo nastupuje zpěvák Ray Wilson, s nímž ale věhlas skupiny
Genesis opadl. Naštěstí se Phil Collins vrátil. I tentokrát nás skupina
Genesis přesvědčila, že ani po letech neztratila nic ze svého „klasického"
hudebního stylu.
Pokud jste se na koncert Genesis v Praze
nedostali nebo se vám naopak líbil natolik, že byste ho chtěli vidět ještě
jednou, vězte, že turné skupiny Genesis vyvrcholí 14. července 2007
koncertem v Římě, na který budou mít fanoušci přístup zdarma.
Genesis si nachystali
hudební smršť a pozdrav v češtině
Déle než dvě a půl hodiny dnes v Praze
trvalo vystoupení britské kapely Genesis, která přijela českým posluchačům
během svého evropského turné připomenout své osvědčené hity. Koncert
zahájila písní Turn It On Again, podle níž celou svou koncertní sérii
pojmenovala
Bubeník a zpěvák Phil Collins posluchače
pozdravil česky a poté jim pro jistotu představil soubor i jeho záměry.
"Jsme Genesis a dnes jsme tu proto, abychom vás bavili," prohlásil před tím,
než si maličkým fotoaparátem na památku vyfotil tisíce rozesmátých
tleskajících fanoušků.
Pak společně s kolegy - kytaristou Mikem Ruthefordem a klávesistou Tonym
Banksem nezůstal svým slovům nic dlužen. Ústřední trio na scéně doprovodili
dlouholetí spolupracovníci kapely, bubeník Chester Thompson a kytarista
Daryl Steurmer.
Během večera zazněly například hity jako No Son of Mine nebo In the Cage.
Collins většinu koncertu strávil za mikrofonem v popředí futuristicky laděné
scény vybavené obrovským projekčním zařízením a řadou reflektorů a
světelných efektů. Občas také zasedl za bicí soupravu. Program večera
okořenil s kolegou Thopsonem efektním společným sólem na kovové
vypolstrované židličky. Sám si také, jak je jeho zvykem, na pódiu zatancoval
a zažongloval s tamburínou.
Pořadatelé zvolili jako netradiční dějiště koncertu vysočanské parkoviště,
protože původně zamýšlený stadion Evžena Rošického na Strahově vyhodnotili
jako nevhodný z technických důvodů. Koncertní areál pojal 25 tisíc diváků,
přičemž organizátoři počítali s návštěvou asi dvaceti tisíc posluchačů.
Kapela podle očekávání zahrála na dvacet
pět písniček. V závěru večera zazněly skladby Tonight, Tonight, Tonight a
finálová Invisible Touch okořeněná pyrotechnickými efekty.
Ke koncertní sérii kapela vydala dvojalbum svých hitů nazvané Turn It On
Again. Evropské turné Genesis zakončí 14. července v Římě na speciálním
koncertě. Tam skupina zdarma vystoupí před 400 tisíci posluchači. Stejně
jako na dalších koncertech turné Genesis také dnes pořídili záznam koncertu.
Možná se jeho část objeví na koncertním DVD, které kapela vydá po skončení
turné.
Skupina se podle televize Nova ubytovala v hotelu Four Seasons. Po koncertě
Genesis zůstávají krátce v Praze a chtějí si prohlédnout historické centrum
metropole.
Tiscali.hudba
Koncert Genesis
fanoušky „uchvátil"
21. 06. 2007 10:18
Dlouho očekávaný koncert skupiny Genesis
proběhl ve středu večer v Praze. Na parkoviště Českomoravská, kde se
velkolepá show uskutečnila, dorazilo téměř třicet tisíc lidí.
Koncert začal úderem 20.
hodiny. Kromě tisíců
návštěvníků vyprodané, narychlo postavené venkovní arény sledovaly koncert
Genesis i tisíce lidí za plotem a na
střechách okolních domů. A
není se čemu divit. Do Prahy přijely britské legendy celosvětového formátu.
Během dvouapůlhodinového vystoupení
zazněly osvědčené hity. Největší hvězdou večera byl ale Phil Collins, který
většinu koncertu strávil za mikrofonem. Zasedl ovšem i za bicí a dokázal, že
není jen zpěvák.
Fanoušky pražského koncertu uchvátilo i
jedinečné pódium ve futuristicky laděném stylu, které stavělo tři dny více
než dvě stě lidí. Za zmínku stojí i výborná světelná show, která byla
zakončena pyrotechnickými efekty.
Krátce před půlnocí se celá kapela
vrátila zpět do
hotelu, kde strávila noc na
dnešek.
Skupina Genesis se v Praze zdrží do
čtvrtečního odpoledne. Potom odlétá na koncert do Polska.
Stránky TV Nova
Dnes zahraje popová
velmoc Genesis
Comebacky kapel zvučných jmen bývají
zárukou zisku i zvýšené pozornosti médií. Turné příležitostně obnovených
Genesis získalo již před startem pověst jedné z největších koncertních
událostí roku. Zda oprávněně, může dnes večer posoudit pražské publikum.
Koncert Genesis se uskuteční v prostorách parkoviště u stanice metra
Českomoravská v sousedství Sazka Areny. Netradiční lokalita byla zvolena
proto, že vystoupení je koncipováno do prostorů pod širým nebem a do haly by
se scéna nevešla.
Skupinu v obsazení Phil Collins (zpěv,
bicí), Tony Banks (klávesové nástroje) a Mike Rutherford (kytara, baskytara)
doplní dlouholetí koncertní spolupracovníci Chester Thompson (bicí) a Daryl
Stuermer (kytara, baskytara). Turné symbolicky nazvané Turn It On Again
zahájili Genesis na Olympijském stadionu v Helsinkách a po průjezdu dvanácti
evropskými zeměmi ho zakončí 14. července na římském Circo Massimo koncertem
zdarma, jehož návštěvnost se odhaduje na 400 tisíc diváků.
Koncertní resuscitace Genesis byla
záležitostí nečekanou i očekávanou zároveň. V souvislosti se svým posledním
sólovým turné v roce 2005 Collins ohlásil, že kvůli zdravotním problémům se
sluchem i z rodinných důvodů už na velké turné nikdy nevyjede. Připustil
pouze krátkou koncertní šňůru v maximálním rozmezí dvou týdnů k propagaci
nového alba.
Ovšem v případě Genesis, které opustil v
roce 1996, si Collins nechal otevřená zadní vrátka. Na pražské tiskové
konferenci 25. října 2005 na dotaz HN, zda jsou pravdivé prosakující zvěsti
o možném příležitostném obnovení Genesis, dokonce s původním zpěvákem
Peterem Gabrielem, odpověděl, že "tuto možnost nevylučuje". Reunion byl
později skutečně potvrzen, byť bez účasti Gabriela. Ale stále se uvažovalo
spíš o jednorázové výroční akci než o turné.
Genesis bývají řazeni do triumvirátu
art-rockových dinosaurů spolu s Yes a Pink Floyd. A po většinu své kariéry
se této nálepce brání. Počátky Genesis spadají do roku 1967, kdy se sloučily
středoškolské kapely The Anon, kde hrál Rutherford, a Winter Garden Gabriela
a Bankse. Stylovým východiskem hudebníků byl tehdy soul. Neúspěšné debutové
album From Genesis To Revelation (1969) se pohybuje na hranici dobového
popu, soulu a folk-rocku.
Snaha o košaté, často epické skladby, na
koncertech obohacené o divadelní prvky, se projevila na druhém LP Trespass
(1970). I v tomto art-rockovém období však skupina zdůrazňovala, že jí jde o
písně samotné, nikoliv o předvádění hráčského umu.
Collins nastoupil do Genesis jako bubeník
v roce 1971, mikrofonu se chopil po odchodu Gabriela v roce 1975. Kapela
ještě chvíli pokračovala směrem náročnějších kompozic, albem ...and then
there were three (1978) se však vrátila k soulem ovlivněné písničkové formě.
Teprve v tomto období, kdy se art-rocková scéna nacházela v krizi, získali
Genesis celosvětovou popularitu.
V osmdesátých letech se Genesis
etablovali jako popová velmoc. Jejich rozhlasově-přátelským hitům však nelze
vytknout popovou plytkost. Pod zdánlivě jednoduchými melodiemi se skrývají
rafinovaná a mistrovsky zahraná aranžmá. Texty písní jsou všechno jiné, jen
ne tuctové a povrchní. Stačí připomenout sociální či politickou satiru písní
Illegal Alien (1983), Land Of Confusion (1986) či Jesus He Knows Me (1991).
Po odchodu Collinse nastoupil do kapely
někdejší zpěvák grungeových Stiltskin Ray Wilson. Vůbec ne špatné album
Calling All Stations (1997) však propadlo a nezájmem fanoušků trpělo i
následující turné, které v roce 1998 zavítalo také do Prahy. V roce 2000
Genesis ohlásili ukončení činnosti.
V souvislosti se současným turné
nevytvořili Genesis žádnou novou nahrávku, vydali pouze zrevidované
kompilační dvojalbum Turn It On Again - The Hits. Titul obsahuje kromě
ověřených hitů i několik raritních písní z EP-desek.
Hospodářské noviny, Tomáš
S. Polívka
Genesis v Praze
"Tak teď už můžu spokojeně umřít",
prohlásil v metru jeden z fanoušků krátce po skončení koncertu Genesis
na parkovišti u Sazka Arény. Událostí, které vyvolávají podobné pocity,
se v Praze konalo již několik, ale každý, pro koho Genesis stejně jako
pro mě představují neoddělitelnou součást dospívání a osobního
posluchačského vývoje, takový přehnaný výrok snadno pochopí a naprosto
se ztotožní s vnitřním naplněním, štěstím a radostí, která je v něm
obsažena. Genesis nebyli v Praze poprvé, vystoupili již 2. února 1998 v
dnešní T-Mobile Aréně, ale tehdy šlo o sestavu s mladým Rayem Wilsonem
za mikrofonem, a jakkoliv byla tato inkarnace kapely zajímavá, na
opravdový návrat legendy jsme si museli počkat až do letoška. Po
dlouhých přípravách a ještě delší době spekulací mezi fanoušky se na
jaře 2007 sešla na pódiu trojka Phil Collins (zpěv, bicí), Mike
Rutherford (kytara, baskytara) a Tony Banks (klávesy), reprezentující
nejslavnější a komerčně nejúspěšnější období kapely. Doplnili je věrní
koncertní hosté Chester Thompson (bicí) a Daryl Steurmer (kytara a
baskytara). Pokud byl někdo zklamaný, že se k nim nepřipojili dávní
spoluhráči Steve Hackett a Peter Gabriel, může se utěšovat zmínkami v
rozhovorech, podle nichž jde pouze o první fázi reunionu a ke vzkříšení
artrockového období z počátku sedmdesátých let ještě stále může dojít.
Staré kusy navíc nebyly zapomenuty, setlist koncertu obsahoval věci, u
kterých artrockerovo srdce vrnělo blahem.
Celkově však šlo spíše o návrat do
počátku devadesátých let nebo konce let osmdesátých, kdy v rádiích zněly
"I Can't Dance" nebo "Invisible Touch". Tomu odpovídala i monstrózní
moderní scéna vybavená rampami, po nichž ve vypjatých momentech stoupaly
rozzářené reflektory, a obrovskou, z malých světelných čtverců
poskládanou obrazovkou, rozprostírající se za celým pódiem. Po stranách
se tyčily dvě věže, připomínající moderní rozhledny. Ty byly osazeny
dalšími dvěma eliptickými obrazovkami, na nichž před koncertem běželo
pásmo reklam a videoklipů (nikoliv však od Genesis). Během koncertu pak
přenášely převážně záběry z dění na pódiu, samozřejmě v dokonalé
kvalitě. Samotné jeviště bylo dvoupatrové, obě úrovně byly spojené
chodníky s výrazným zábradlím, kudy Phil Collins občas seběhl blíže k
publiku. Převážně však všichni členové skupiny zůstávali na vyvýšenější
ploše, díky čemuž bylo zajištěno, že na ně všichni diváci, ať už stojící
na ploše před scénou, sedící na tribunách nebo dokonce na terasách
okolních staveb, dobře viděli.
Zdálo se, že tribuny se zaplňují
poměrně pomalu a ani v sekcích pro stání zpočátku nebyla žádná velká
tlačenice, ale když Genesis spustili své představení téměř přesně v
ohlášenou dvacátou hodinu (na pódiu se objevili ve 20:10), zbylo volných
míst jen mizivé množství. Show odstartoval energický úvod alba "Duke",
otevírací instrumentální pasáž z písně "Behind the Lines". Phil Collins
usedl rovnou k bicím, a během koncertu se k nim ještě několikrát vrátil.
Přesvědčil tak, že hrát na svůj původní nástroj ještě nezapomněl. Stejně
jako zpívat. Zmrtvýchvstání collinsovských Genesis totiž provázely obavy
o současný stav frontmanových hlasivek a pěveckých možností. Sám jsem na
posledních Philových deskách zaznamenal proměny jeho hlasového zabarvení
a byl jsem zvědavý, nakolik se tento posun promítne do soundu Genesis,
ale ukázalo se, že odepisovat tohoto zpěváka je ještě předčasné. Před
mikrofon se během koncertu poprvé postavil během "Turn It On Again",
jednoho z největších hitů skupiny. "Spusť to znovu" bylo navíc i heslem
a titulem tohoto turné. V souvislosti s tím byla tato písnička oproti
dřívějším zvyklostem, kdy zněla nejčastěji až na samotný závěr
vystoupení, zařazena hned v začátku koncertu. Přelila se do ní krátká "Duke's
End", která jen dále rozvinula téma nastolené "Behind the Lines".
Phil Collins se však nepředvedl jen
jako stále schopný zpěvák a bubeník, ale i jako výborný bavič a frontman,
který si dokáže s publikem pohrávat, bavit ho a rozesmívat. Ne každému
jeho "showmanství" vyhovuje, ale k vystoupením této podoby Genesis patří
a dodává jim další přidanou hodnotu. Philův humor navíc jistě není
trapný nebo laciný. Nejvýraznějším momentem z tohoto hlediska byla
demonstrace dominového efektu, o němž pojednává výborná dvojdílná
kompozice z alba "Invisible Touch". Phil vše začal vysvětlovat na
příkladu lidí v obecenstvu. "Dejme tomu, že se něco stane lidem, kteří
sedí... tamhle," ukázal na tribunu po své levici. Okamžitě tím směrem
namířily reflektory a oslovená část publika vypukla v jásot. "Domino
efekt způsobí, že se pak kvůli tomu něco stane lidem na opačném konci."
Reflektory napravo a jásot z druhé strany. "A dokonce to může ovlivnit i
ty malilinkaté lidičky... co sedí tamhle vzadu. Haló, vy tam, jak se
máte?" Světla osvětlila zadní tribunu a ta se rozeřvala. "A ve
výjimečných případech... to ovlivní i lidi tady dole". Tak několikrát
dokolečka a stále rychleji. "Úplně nakonec to může ovlivnit i nás!"
Samotná skladba "Domino" se obzvláště svou druhou částí postarala o
zřejmě nejříznější a nejvíce strhující chvíli koncertu.
Podobně působivé uvedení jako
"Domino" měla "Home by the Sea". Phil se už po několikáté během koncertu
vytasil s digitálním fotoaparátem a prohlásil "toto je opravdu výjimečný
večer". Publikum bylo u vytržení a s hukotem mu mávalo do záběru. "Víte,
je legrační, že děláte zvuk, jako když se bojíte... protože máme píseň o
fantomech." Zpěvák pak ještě chvíli vykládal o tom, jak se může stát, že
až večer přijdeme domů, budou nás tam právě takoví fantomové čekat, a
vytvořil napůl legrační, napůl opravdu strašidelnou atmosféru, k čemuž
mu pomohly i "hrůzostrašné" efekty, které zvukaři připojili k jeho
hlasu. "Home by the Sea" ve mě probouzela silné euforické pocity -
myslím, že nejsem jediný, pro koho tato píseň s výraznou melodií a
silnou instrumentální částí, nazvanou "Second Home by the Sea",
představuje typický vzor progrockové kompozice. Jakkoliv vznikla teprve
v osmdesátých létech, po odeznění zlaté éry podobně rozvinutých skladeb,
může se pro později narozené posluchače stát (a v mém případě se
skutečně stala) branou ke komplexnější rockové hudbě. V rámci vizuální
show byla doplněna obrazy podle Munchova "Výkřiku" a trojicí
rozhněvaných obličejů s červenýma očima.
Nechyběly ani Philovy obvyklé pokusy
mluvit česky, nejvíce se snažil před éterickou skladbou "Ripples".
Pokoušel se popsat, jak "ptáci zpívají v lese", ale pak to vzdal, papír
s připravenou promluvou zmuchlal a představování písně dokončil v
angličtině. Začátek skladbičky z alba "A Trick of the Tail", prvního po
odchodu Petera Gabriela, se ale zvrtl. Skupině se nepodařilo ji správně
odstartovat, Phil se se smíchem omlouval a spustili znovu, tentokrát již
bezchybně. Už před první skladbou ze starších dob, "In the cage", zpěvák
raději upozorňoval, že jestli píseň známe, možná uslyšíme "některá
slova, která jste nikdy neslyšeli, a některé noty, které jste nikdy
neslyšeli... jenom něco z toho ale bude úmyslné."
Většina starších skladeb zazněla v
rámci nejrůznějších medley, ale díky tomu jich bylo relativně dost. Bylo
sice znát, že řada příchozích tyto písně slyšela vůbec poprvé a byla
jimi trochu překvapená, ale nemalá skupina nadšenců vítala staré věci s
největší radostí. Jak Phil sám prohlásil, měl to být do určité míry
koncert věnovaný historii Genesis a vzpomínkám. A přestože jsem doby,
kdy Genesis vystupovali s Gabrielem, Hackettem či dokonce Anthonym
Phillipsem nezažil, když se během medley "Firth of Fifth / I Know What I
Like", doplněného nejvýraznější linkou z prastaré "Stagnation", na
obrazovce objevily fotografie bývalých členů, vnímal jsem silnou
nostalgickou atmosféru. Podobný efekt měly během "Follow You Follow Me"
rozpohybované siluety postav z obalů desek Genesis, jako je hráčka
kriketu z "Nursery Cryme", odpalující lidské hlavy, čert z "A Trick of
the Tail" či "Duke" před oknem. Tento první opravdu velký hit Genesis
Phil odzpíval zpoza bicích a pro sekci, v níž jsem stál, se spojila s
příjemným osvěžením, protože k nám doputovaly lahve s vychlazenou vodou,
kterou si pak lidé svlažovali obličeje.
Dalším milým momentem byl novější hit
"Throwing It All Away", kde se Phil jako obvykle snažil zapojit přítomné
do "halekacích odpovědí", ale nejkrásnější bylo, když kameraman, který
se celou dobu proplétal mezi muzikanty, namířil objektiv do publika a za
kapelou se najednou objevily obrovské rozesmáté obličeje fanoušků z
prvních řad. Jejich úsměvy a radost ještě více zesílily, když si
uvědomili, že se dívají sami na sebe, a náhlý pocit souznění a nadšení
se jako nákaza šířil celým dějištěm koncertu.
Dramaturgie vystoupení byla celkově
velmi dobře promyšlená. Pestrosti repertoáru skupiny, sahajícího od
artrockových kompozic přes rozjeté poprockové hity až po jemné balady,
připomínající spíše sólovou tvorbu Phila Collinse, bylo využito na
maximum. Temnější kusy střídaly veselejší písničky a fanoušci vyčerpaní
blbnutím, tancem či poskakováním si zase vždy mohli oddechnout během
zklidňujících popěvků, jimiž se mohli nechat jen volně unášet a
konejšit. Během jednoho z nich, "Hold on My Heart", si dokonce i zpěvák
sedl na barovou židličku. Přesto koncert nepůsobil nesoudržně, spíše
velmi barevně a různorodě.
Ke spádu koncertu pomohl i postupně
padající soumrak. Genesis začali hrát ještě za světla, ale jak postupně
houstlo šero, nabírala na síle a výraznosti celá show. Neopomenutelný
bicí duet mezi Chesterem Thompsonem a Philem Collinsem zněl již za úplné
tmy. Při poslechu živých nahrávek Genesis obvykle tuto exhibici
přeskakuju, na koncertě však šlo o zajímavější podívanou. Oproti tradici
byla navíc mnohem kratší a ústila ve skvělou gradující instrumentálku
"Los Endos" plnou zvratů a repríz motivů skladeb "Dance on a Volcano" a
"Squonk" z prvního "collinsovského" alba. Hlavní set vygradoval dvojicí
hitů z "Invisible Touch": melodickou a večerní atmosférou nasáklou "Tonight
Tonight Tonight" v umírněnější a oproti albu zkrácené verzi a na ni
navazující titulní skladbou. V jejím závěru nad scénou explodoval
ohňostroj, přesně zakomponovaný do posledních taktů. Výsledný efekt byl
bombastický.
Na přídavek se kupodivu čekalo velmi
krátce, Genesis se nenechali příliš přemlouvat a bez dlouhých okolků
spustili jednu ze svých nejznámějších a přitom nejméně typických
kompozic - "I Can't Dance". Nebylo potřeba vymýšlet nic nového, její
koncertní ztvárnění je dané. Bylo jasné, že Phil spolu s Mikem a Darylem
předvedou typickou "I Can't Dance" chůzi v řadě za sebou a Phil se bude
pitvořit na verše "a perfect body with a perfect face". Tím se mu
publikum povedlo spolehlivě již po několikáté rozesmát. Překvapivý byl
ale výběr druhého přídavku, Genesis se rozhodli rozloučit poměrně
klidnou skladbou "Carpet Crawlers" z gabrielovského alba "The Lamb Lies
Down on Broadway". Koncert tak nekončil v rozjívené náladě, ale jemnou
melancholií a smutkem, jako když se na dlouhou dobu musíte rozejít s
přáteli. Když se pak nad plochou parkoviště rozzářila světla a dav začal
řídnout, podpořila tento dojem i dojemná píseň "Fading Lights", kterou
kdosi pustil z CD do reproduktorů.
Po neúspěchu "Calling All Stations"
turné se na reunion Genesis čekalo devět let. A přestože se nepřestávají
ozývat odmítavé hlasy fajnšmekrů, že ti praví, původní Genesis, se
stejně ještě nevrátili, tři pozůstalci legendární sestavy ukázali, čím
si podmanili svět - inteligentní hudbou, která sice zčásti spadá do
haněného komerčního popu a je nepochybně ovlivněna vysmívanými
osmdesátými léty, ale přesto má své kouzlo a kvalitu. Je v ní dodnes
ukryto ohromné množství energie, kterou kapela dokáže rozdávat i v
pokročilejším věku. Můžeme jen hádat, zda se něco podobného bude ještě
někdy opakovat, a držet palce, aby Genesis ještě před definitivním
ukončením činnosti stihli splnit i přání fanoušků éry před rokem 1975.
Už ve středu 20. června ale vrchovatě naplnili sny tisíců svých českých
příznivců.
Setlist: Behind the
Lines / Duke's End / Turn It On Again; No Son of Mine; Land of Confusion;
In The Cage/ Cinema Show / Duke's Travels / Afterglow; Hold On My Heart;
Home By the Sea / Second Home By the Sea; Follow You Follow Me; Firth of
Fifth / I Know What I Like; Mama; Ripples; Throwing It All Away; Domino;
Drum Duet; Los Endos; Tonight Tonight Tonight; Invisible Touch; I Can't
Dance; Carpet Crawlers.
Roman Procházka,
bestrock.cz |
LEGENDÁRNÍ
GENESIS VYSTOUPÍ V ČESKÉ REPUBLICE V RÁMCI SVÉHO EVOPSKÉHO TURNÉ “TURN IT ON
AGAIN”
Vzhledem k obrovské stadiónové produkci a
logistickým problémům byly změněny dva termíny turné – v rakouském Linci
vystoupí kapela 19. 6. 2007. Původně oznámený koncert v Budapešti na 20.6.
se ze stejných důvodů přesouvá do Prahy na fotbalový stadion Evžena
Rošického.
Tony Banks, Phil Collins a Mike Rutherford, ústřední postavy skupiny
Genesis, letos vyrazí na své první koncertní turné po patnácti letech. Turné
po Evropě s názvem „Turn It On Again“ absolvuje kapela letos v létě, první
koncert odehraje 11. června na Olympijském stadionu v Helsinkách, dále
navštíví dvanáct evropských států a sérii koncertů zakončí v Římě 14.
července, kde vystoupí zdarma pro 400 000 lidí.
Promotér evropského turné John Giddings dodává: „Je čest pracovat s jednou z
největších rockových kapel všech dob a bude neuvěřitelné vidět jejich
hudební talent opět na jednom pódiu.“
Na pódiu se Tony Banks, Phil Collins a Mike Rutherford představí společně s
dalšími dlouholetými spolupracovníky Genesis, za bicí usedne Chester
Thompson, kytaru bude mít na starosti Daryl Steurmer.
O podobu scény se postarají jedni z nejlepších odborníků na světě – odborník
na světla Patrick Woodroffe a filmový architekt Mark Fischer.
Genesis, kteří za svou kariéru prodali více než 130 milionů alb, patří mezi
elitu britských kapel, která dosáhla celosvětového úspěchu a udržela si jej
po dobu čtyř dekád. U zrodu kapely stáli v roce 1966 Tony Banks, Peter
Gabriel, Mike Rutherford a Antony Philips, tehdy ještě jako školáci,
nejúspěšnější období Genesis započal až příchod Phila Collinse na pozici
zpěváka a spoluautora skladeb na konci sedmdesátých let.
Společnost EMI znovu vydá během roku 2007 14 studiových alb Genesis, a to ve
třech následujících etapách:
2. DUBNA 2007: A Trick Of The Tail (1976), Wind & Wuthering (1977), And Then
There Were Three… (1978), Duke (1980) Abacab (1981)
ČERVEN/ČERVENEC 2007: Genesis (1983), Invisible Touch (1986), We Can't Dance
(1991), Calling All Stations (1997)
PŘELOM 2007/2008: Trespass (1970), Nursery Cryme (1971), Foxtrot (1972),
Selling England By The Pound (1973), The Lamb Lies Down On Broadway (1974)
“TURN IT ON AGAIN”
TOUR 2007
11.června - Helsinki, Finland / Olympic Stadium
14.června - Herning, Denmark / Messecenter
15.června - Hamburg, Germany / AOL Arena
17.června - Berne, Switzerland / Stade de Suisse
19.června - Linz, Austria / Gugglestadium
20.června - Prague, Czech Rep / Strahov Football Stadium
21.června - Katowice, Poland / Slaski Stadium
23.června - Hannover, Germany / AWD Arena
24.června - Brussels, Belgium / Stade Roi Baudouin
26.června - Dusseldorf, Germany / LTU Arena
27.června - Dusseldorf, Germany / LTU Arena
28.června - Stuttgart, Germany / Gottlieb-Daimler Stadium
30.června - Paris, France / Parc Des Princes
1.července - Amsterdam / Holland Arena
3.července - Berlin, Germany / Olympiastadion
4.července - Leipzig, Germany / Zentralstadion
5.července - Frankfurt, Germany / Commerzbankarena
7.července - Manchester, UK / Old Trafford Football Stadium
8.července - London, UK / Twickenham Stadium
10.července - Munich, Germany / Olympiastadion
12.července - Lyon, France / Gerland Stadium
14.července - Rome, Italy / Circo Massimo
Genesis před sebou mají
reunion
O reunionu slavných Genesis se
během posledních let hojně spekulovalo a loni v říjnu na pražské tiskové
konferenci jej nevyvrátil ani zpěvák Phil Collins: „Narozdíl od
jiných skupin, které se rozpadly, u nás nebyla důvodem vzájemná nenávist.
My jsme se měli rádi. Všechno je možné.“
A skutečně - rok se s rokem sešel a Genesis se po patnácti letech
opět chystají na společné turné.
Phil Collins, který v Genesis působil jako bubeník a po
odchodu Petera Gabriela také jako zpěvák, se chopí mikrofonu,
přičemž jej z někdejší sestavy na pódiu doplní ještě Tony Banks a
Mike Rutherford.
Chybět ale bude jak Gabriel, tak i kytarista Steve Hackett,
ačkoliv byl ještě loni nabídkou nadšený.
Evropské turné Turn It On Again vypukne 11. června 07 ve finských
Helsinkách a pokud se jeho předběžný rozpis nerozroste, zasáhne dvacítku
měst. Závěrečný koncert by se měl uskutečnit před římským Koloseem v rámci
pravidelných Telecomcerto, na které obvykle zavítá přes půl milionu
návštěvníků.
Čeští fanoušci to na Genesis budou mít nejblíže zřejmě do
rakouského Lince (18/06/07), Chorzówa nedaleko polských Katowic
(21/06/07), či do německého Mnichova (10/08/07).
Během roku 2007 by zároveň měla v reedici vyjít kompletní diskografie
Genesis.
Autor:
Ladislav Řehounek,
www.muzikus.cz
Genesis bez Petera Gabriela to rozjedou v létě v Evropě
08.11.2006 07:53,
Radek Antl,
http://musicserver.cz/
Ohlášený comeback
legendy jménem
Genesis začne evropským
turné po velkých stadionech. Znovuzrození věhlasné skupiny, která proslula
gigantickými koncerty na hranici hudební reprodukce a divadelního
představení, dle dřívějších předpokladů nebude absolutní - koncerty
proběhnou bez
Petera Gabriela, který se
soustředí na přípravy nové sólové nahrávky.
Místo Gabriela s
sebou
Phil Collins, Mike
Rutherford a
Tony Banks, členové
"aktuální sestavy", vezmou dlouholeté pobočníky
Chestera Thompsona (bicí) a
Daryla Stuermera (kytara).
První zastávkou šňůry jménem Turn It On Again byly zvoleny Helsinky, kde
Genesis zahrají 11. června, zatím poslední by pak měl být Řím, kam kapela
zavítá 14. července. Zda se můžeme těšit i na nové album, stále není
definitivní.
Skupinu založili
Peter Gabriel (zpěv, flétna), Michael Rutherford (kytara, baskytara) a Tony
Banks (klávesy) v roce 1967, pod názvem Genesis začali fungovat o dva roky
později. Následoval příchod kytaristy Stevea Hacketta a Phila Collinse,
který do skupiny přišel obsluhovat bicí. Po odchodu nejvýraznějšího člena,
showmana a mistra bizardních kostýmů a masek Gabriela v roce 1975 na sebe
Collins vzal i roli hlavního zpěváka. Tu zastával až do roku 1997, kdy ho
musel nahradit tehdy teprve osmadvacetiletý Ray Wilson. Collins se do kapely
vrátil na jeden jediný koncert, jenž proběhl 21. září 2000 v Londýně při
příležitosti předání ceny Petera Granta Tonymu Smithovi, dlouholetému
manažerovi Genesis. Tehdy se k bývalým spoluhráčům na chvíli připojil i
Gabriel.
Phil Collins dvojnásobně potěšil své
fanoušky. Na spadnutí je prý jeho nové sólové album a ve vzduchu jsou
reálné i úvahy o oživení kdysi slavných Genesis.
Pětapadesátiletý Collins, který
naposledy v Praze koncertoval loni na podzim, to sdělil v talk show
televize CBS, kde vystoupil v souvislosti s uvedením muzikálu Tarzan na
Broadwayi, ke kterému napsal veškerou hudbu.
Představení vzniklo na motivy filmu z
produkce Walta Disneyho z roku 1999, ke kterému Collins složil pět písní.
You´ll Be In My Heart dostala Oscara a stala se světovým hitem.
Naděje, že se původní Collinsova kapela
Genesis dá znovu dohromady, je dvojnásob zajímavá proto, že by se v ní
měli sejít oba hlavní "kohouti na jednom smetišti", tedy Collins a neméně
populární zpěvák Peter Gabriel, který kapelu v roce 1967 spoluzakládal.
Poté, co Gabriel o osm let později z
osobních důvodů Genesis opustil, se sólovým zpěvákem stal bubeník Phil
Collins. Na úspěšné dráze soubor udržel až do začátku devadesátých let,
kdy odešel na sólovou dráhu. Zbylí členové zkoušeli navázat s novým
zpěvákem Rayem Wilsonem, ale po nepříliš úspěšné etapě kapelu rozpustili.
Collins možný návrat Genesis v
nejsilnější sestavě nevyloučil už během poslední pražské návštěvy, kdy
řekl: "Jsem pro. Rád bych se posadil za bubny a nechal zpívat Petera.
Jestli se nám to podaří, budu u toho. A jestli ne, tak jen proto, že nám
bude v cestě stát příliš mnoho věcí."
O tom, že nezůstalo jen u zbožného
přání a věci se dávají do pohybu, svědčí Collinsovo aktuální prohlášení:
"Pět z nás, vlastně původní pětka, se sešlo a mluvili jsme o tom, že
bychom měli znovu společně udělat něco dohromady. Máme se všichni moc rádi
a jsme velcí přátelé, ale každý si buduje vlastní kariéru a každý se
věnuje své rodině."
Dodal, že by v brzké době nemuselo stát
společnému projektu nic v cestě. "Myslím, že bychom se na něčem mohli
domluvit již velmi brzy," slíbil hudebník.
|
|